2 Ocak 2008 Çarşamba

Ucuz Jaguar

Günümüzde özellikle üst sınıfa oynayan markalar arasında teknik benzerlikler birbirine çok yaklaştı. Konfordan güvenliğe, performanstan tasarıma kadar neredeyse tüm rakipler benzer özellikleri tüketicilerine sunuyor. Ancak sadece teknoloji, tasarım veya fiyat başarılı olmak için yeterli kriterler değil. Bu sınıfta başarının anahtarı marka imajından, otomobilin ızgarasındaki logonun algılamasından geçiyor. Mercedes, BMW ve Audi gibi Alman markalar bu sınıfın tartışmasız liderleri. Teknik açıdan çok gelişmiş, tasarımları şık ve fiyatı daha uygun başka markalar bu pazara girse de rekabetin gerisinde kalıyor.

Günlük gazetelerde sayfa sayfa yayınlanan ilanlara bakınca, bu sınıfta var olmak, rekabete katılmak isteyen bir marka göze çarpıyor; Jaguar.

Aslında, günümüzde Ford çatısı altına giren Jaguar’ın tüm dünyada olduğu gibi, ülkemizde de marka imajı yüksek. Jaguar deyince akıllara prestijli, lüks ve güçlü otomobiller geliyor. Fakat Jaguar’ın Türkiye distribütörü yıllardır sadece fiyat odaklı bir iletişim kurmayı tercih ediyor. Bakıyorum gazetelere “9 bin Euro peşin ver, 48 ay 850 Euro öde” türünden sadece fiyat odaklı ilanlar yayınlanıyor.

Jaguar, Auto SHOW olarak hiçbir ilişkimizin olmadığı belki de tek firma. Ne bir test otomobili, ne bir yenilik haberi ne de bir etkinlik için herhangi bir bağlantımız bulunmuyor. Markanın yeniliklerini sadece yurtdışı kaynakları veya ana üreticiyi kullanarak öğrenebiliyoruz. Bizim bile bu kadar zorlanarak bilgi sahibi olabildiğimiz marka konusunda doğal olarak tüketicilerin bilgileri de çok yetersiz. Türk tüketicilerin Jaguar konusunda bence en iyi bildikleri konu, sayfa sayfa duyurdukları tek konu olan uygun satış fiyatı.

Peki sadece fiyat odaklı iletişimin satışlara yansıması nasıl oluyor? Merak edip Otomobil Distribütörleri Derneği’nin verilerine baktım. Yılın ilk 6 ayında toplam 188 Jaguar satılmış. Bu sınıfın liderlerinin satışlarıysa neredeyse Jaguar satışlarının 10’ar katı.

Markaya yatırım yapmadan, başka bir mesaj vermeden sadece fiyat üzerine iletişim kurmak bence Jaguar’ın ülkemizdeki en büyük talihsizliği. Fiyatı daha da indirip, daha çok duyursalar da sadece bu kötü imaj bile markanın Türkiye’deki şansını her geçen gün bitirecek gibi görünüyor.

Hiç yorum yok: